ANNICKAS BYRÅ

ANNICKAS BYRÅ
ALLT FÅR PLATS I MIN BYRÅ- DET FINNS HUR MÅNGA LÅDOR SOM HELST!

21 apr. 2014

noteringar från en resa del 1

här kommer 
minnen från resa till Florens
några dagar i april
 
Florens med sina 370 000 innevånare är en liten pärla bland Toscanas böljande kullar.
 
Den gamla staden är också sen 1982 uppsatt på Unescos världsarvslista.
och just världsarvet är för mig den känsla som finns kvar nu när jag är hemma...så många riktigt gamla kulturskatter...tänk vad de kunde...hur gjorde de, då på 15000talet,  ja många hundra år tidigare...
Jag förundrades många, många gånger

"Domen"Santa Maria del Fiore i närbild...
Fika pausar behövs ofta för att vila fötterna
 Palazzo Vecchio vid Piazza Signoria. Svagt i framför palatset ser
ni kopian av Michelangelos världskända staty David.
Ponte Vecchio, en av Florens fina broar
kallas också guldsmedernas bro. Kantänka mig att det beror på alla guldsmedsaffärer som
huserade i byggnaderna längs bron.
ser ni vilka fina hus det är längs Arno?
Statyer fanns det gott om...här på terassen på Uffizierna
ett av världens största tavelmuseer. Oj vad mycket jag gick...
en nygjord staty i  Uffizierna stora trädgård
i många gathörn finns fina rikt dekorerade fontäner kvar...
blandat med gatukonst
  här bara ett lite ex.
mer kommer i nästa inlägg...


 "Den som har gjort en resa har något att berätta"
 
 

5 kommentarer:

Anneli sa...

Kul att få se bilder från er resa. Kram Anneli

Katarina sa...

Att citatet stämmer har vi väl erfarit lite "till mans":-)) Så intressant att få ta del av era upplevelser! Somligt känns igen, medans annat är nytt. Kram Katarina

Gunilla sa...

Tack för att jag fick åka med till Florens :-)
kram

Mia sa...

Alltid lika kul att se en stad genom andras ögon.

Gunilla.B sa...

Florens är fantastiskt!